Zum Thema „Evaluation universitärer Lehre“

Artikel von Josef Held in Forum Kritische Psychologie 38 (1997).

Download: FKP_38_Gisela_Ulmann_Imke_Dierks

Zusammenfassung

Aus der Kritik an der „zensierenden“ und „fachunspezifischen“ Evaluation von Lehre werden Möglichkeiten entwickelt, Evaluation als gemeinsames Forschungsprojekt von Studierenden und Lehrenden im Psychologiestudium zu entwickeln. Über eine der Möglichkeiten, Vorlesungen durch Protokolle inhaltlich zu evaluieren, wird hier berichtet. Es wird der konkrete Ablauf, Probleme und deren mögliche Lösung, sowie Ergebnisse dargestellt.

Summary: On evaluating „academic teaching“

On the basis of a critique of models for the evaluation of teaching which focus on „grading“ the teaching and bear no relation to the evaluated discipline, we elaborate possibilities for developing evaluation into a joint research project for students and faculty in the study of psychology. We give an account of one such possibility, namely, to evaluate lectures qualitatively by producing summary reports about them. We present the concrete course, problems and their optional resolution, as well as results of working with such reports.

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